انواع مسمومیت با ادرار

۱,۷۹۴ بازديد


بی اختیاری ادرار یک بیماری شایع است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. این به از دست دادن غیر ارادی ادرار اشاره دارد که منجر به ناراحتی اجتماعی و روانی برای کسانی می شود که آن را تجربه می کنند. درک انواع بی اختیاری می تواند به افراد در جستجوی راهبردهای درمان و مدیریت مناسب کمک کند. این بار به بررسی انواع و علل آن در این مقاله از متخصص اورولوژی می پردازیم.

انواع بی اختیاری ادرار

بی اختیاری استرسی

بی اختیاری استرسی شایع ترین نوع است و عمدتاً در زنان به ویژه پس از زایمان و یائسگی رخ می دهد. زمانی رخ می‌دهد که حرکات بدن یا فعالیت‌هایی مانند سرفه، عطسه، خندیدن، بلند کردن اجسام سنگین یا ورزش به مثانه فشار وارد کند. این افزایش فشار اسفنکتر ادرار را ضعیف می کند و باعث نشت می شود.

علل بی اختیاری ادرار استرسی:

عضلات کف لگن به دلیل زایمان یا افزایش سن ضعیف شده اند.

تغییرات در سطح هورمون در دوران یائسگی.

جراحی لگن یا ضربه ای که بر مثانه و ساختارهای حمایت کننده مجرای ادرار تأثیر می گذارد.

بی اختیاری فوری

همچنین به عنوان مثانه بیش فعال شناخته می شود، بی اختیاری ادرار شامل یک میل اجباری به ادرار کردن و به دنبال آن نشت غیر ارادی ادرار است. ماهیچه های مثانه به طور غیرارادی منقبض می شوند و حتی زمانی که مثانه پر نیست باعث ادرار فوری می شود.

علل بی اختیاری فوری:

بیشتر عضلات مثانه که اغلب می لرزند و می سوزند.

بیماری های عصبی مانند مولتیپل اسکلروزیس یا سکته مغزی با سیگنال های عصبی بین مثانه و مغز تداخل دارند.

بی اختیاری سرریز نیز نوعی بی اختیاری ادراری است

بی اختیاری سرریز به جریان مداوم ادرار گفته می شود زمانی که مثانه در حین ادرار به طور کامل تخلیه نمی شود. در مردان شایع تر است و می تواند به دلیل انسداد مجرای ادرار یا ضعیف شدن عضلات مثانه ایجاد شود.

علل بی اختیاری سرریز ادرار:

بزرگ شدن پروستات در مردان می تواند مجرای ادرار را مسدود کرده و از تخلیه کامل مثانه جلوگیری کند.

آسیب عصبی که توانایی مثانه را برای انقباض کامل و تخلیه خود مختل می کند.

انواع دیگر بی اختیاری ادرار

قادر به کار نیست

بی اختیاری عملکردی ارتباط مستقیمی با مشکلات مثانه یا دفع ادرار ندارد، اما زمانی رخ می دهد که یک اختلال فیزیکی یا شناختی مانع از رسیدن به موقع فرد به توالت شود. این نوع بی اختیاری در افراد مسن که مشکلات حرکتی یا اختلالات شناختی مانند زوال عقل دارند، بیشتر دیده می شود.

علل خرابی:

مشکلات حرکتی ناشی از آرتریت، آسیب یا سایر محدودیت‌های فیزیکی.

اختلال شناختی بر تصمیم گیری و آگاهی از استفاده از توالت تأثیر می گذارد.

ناراحتی مختلط

همانطور که از نام آن پیداست، بی اختیاری مختلط ترکیبی از انواع مختلف بی اختیاری، معمولاً بی اختیاری استرسی و فوری است. افراد مبتلا به بی اختیاری مختلط علائمی را از هر دو شکل تجربه می کنند که می تواند درمان و مدیریت را دشوارتر کند.

دلایل رایج نارضایتی عبارتند از:

ترکیبی از عواملی که به استرس کمک می کنند و بی اختیاری را تشویق می کنند، مانند ضعیف شدن عضلات کف لگن و عضلات بیش فعال مثانه.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.